Dely wafels verhuist

Dely wafels verhuist

Op 14 mei 2009 door Christophe De Waele

"EEKLO: Jong koppel vindt in Vlaanderen geen betere locatie maar wordt met open armen ontvangen in Wallonië" Dat is de titel van een artikel in Vrij Ondernemen dat deze week verscheen. Acht jaar geleden gingen Davy Van Poucke en Ellen Tournois van start met Dely Wafels. Het bereiden en produceren van diepgevroren Brusselse wafels voor horeca en retail bleek een succes. De huidige en te kleine bedrijfslocatie in Eeklo beperkt nu een verdere groei...

Een oplossing in de gemeente of zelfs elders in Vlaanderen bleek niet haalbaar en dus wijkt het ondernemerskoppel met heel zijn hebben en houden, inclusief de personeelsleden, uit naar Moeskroen. “In tegenstelling tot wat iedereen denkt, is dat niet enkel voor de subsidies. Alle puzzelstukjes vielen daar gewoon op de juiste plaats.”

Davy Van Poucke (32) en Ellen Tournois (31) beleven hectische weken. In volle voorbereiding op de verhuis van hun zaak in juni, is Davy vrijwel constant op de baan. De productie ligt op vier dagen na immers niet stil. Een afspraak maken voor een gesprek over hun plannen, was dan ook niet evident. Voor een uurtje kon hij zich gelukkig wel vrijmaken, al ging het haarnetje er geen seconde af. “Werken, werken en nog eens werken. We kennen het niet anders sinds we acht jaar geleden de handelsactiviteit van mijn ouders overkochten. Het bedrijf zat in een neerwaartse spiraal, maar we hadden een bepaald beeld van wat en hoe onze wafel moest worden en weken daar niet vanaf. Onmiddellijk konden we dertig procent groeien door te focussen op onze drie pijlers: kwaliteit, prijs en service. Daar hebben we ons altijd aan gehouden en dat we zullen we ook blijven doen in Moeskroen.”

Uitbreiden was een must. Dely Wafels zat in Eeklo aan zijn plafond. “Hier groeien we kapot. En dus drong een keuze zich op. Ofwel stellen we ons tevreden met wat we hebben, ofwel proberen we verder te groeien en kijken we naar de toekomst. Doorgaan in deze situatie was echter onmogelijk. Geen mogelijkheid tot externe opslag, beperkte invriesmogelijkheden, buren waarmee bij uitbreiding rekening moet worden gehouden, geen productieverhoging en ook geen diepvriesopleggers die door onze poorten kunnen. Allemaal problemen die elk jaar erger zouden worden. Door een groeiend klantenbestand konden we de vraag niet meer volgen. Een klant teleurstellen is niet prettig.”

En zo startte de zoektocht naar een nieuwe bedrijfslocatie, die Davy en Ellen tot hun eigen verbazing naar Wallonië bracht. “Een vijftal jaar geleden peilden we tijdens een meeting in het stadhuis naar wat Eeklo voor ons zou kunnen doen. Enkele opties werden naar voor geschoven, maar bleken voor ons niet haalbaar. De gemeente kijkt natuurlijk ook naar het aantal mensen dat we kunnen tewerkstellen. We zijn een kleine, flexibele en sterk geautomatiseerde onderneming. Naast onszelf werken hier nog drie mensen in de zaak, die allemaal mee verhuizen. Toen konden we dat aantal zeker niet opdrijven. Wanneer we nu verder groeien, zullen er uiteraard wel mensen bijkomen. Het is eigenlijk naar die vooruitzichten dat men zou moeten kijken.”

Andere opties in Vlaanderen waren wel betaalbaar, maar voldeden niet aan de strenge normen of vroegen grote investeringen. Twee jaar geleden vroeg een collega ondernemer die zelf een nieuwbouw ging zetten, of we geïnteresseerd waren in de overname van zijn pand in Moeskroen. Het was meteen wat we wilden. Veel mensen denken dat we naar daar verhuizen voor de subsidies, maar dat klopt niet. In de eerste plaats was er de overnameprijs, die de helft lager lag dan een soortgelijk pand in Vlaanderen zonder de installatie. Bovendien was alles reeds voorzien op de normen en daarnaast is ook de ligging perfect. We exporteren vandaag 90 tot 95 procent naar Frankrijk, een echt wafelland met nog heel wat potentieel. We zitten nu meteen aan de grens en aangezien veel van onze klanten in Noord-Frankrijk zitten, levert ons dat een concurrentieel voordeel op.”

Davy was aangenaam verrast door de handelswijze in Wallonië wat betreft administratie en subsidies. Het verschil met de manier waarop in Vlaanderen met steun omgesprongen wordt, is volgens hem groot. “In Vlaanderen staat uiteraard ook steun klaar voor starters, maar werkt het niet zoals het zou moeten. Te lang moet je op dat beloofde geld wachten. Als starter komen de rekeningen in sneltempo op je af en moet je keihard werken om er te komen. Er wordt bij ons goed gefocust op opleiding, maar als je echt investeringen wil doen of personeel wil bijhalen, gaat het daar gewoon sneller en flexibeler.”

“In Wallonië is het kant en klaar: als jullie dit doen, dan krijgen jullie dit. Terwijl je in Vlaanderen honderd pagina’s dient in te vullen en dan afhankelijk bent van verschillende normen als grootte en personeelsbestand in de hoop dat er iets uit de bus komt. De subsidie die we nu krijgen, investeren we volledig in het bedrijf. Op termijn willen we naar een verviervoudiging van onze productie. Dat zal extra mensen vragen, dus dat geld brengt wel degelijk resultaat op. Subsidies zijn een mooi toetje, waarmee je je bedrijf verder kan professionaliseren. Maar enkel door hard te werken zijn we de voorbije acht jaar goed doorgekomen, niet door de steunmaatregelen.”

Davy en Ellen groeiden op in Eeklo. Graag waren ze er gebleven. “De gemeente kan uiteraard niet zoveel doen voor ons. We verwachten dat ook helemaal niet. Al stel ik me wel enkele vragen. Zo werd een kmo-manager aangesteld die de bedrijven uit Eeklo moest begeleiden. Zij contacteerde ons en stelde de vragen die eigenlijk al voorheen gesteld moesten worden. Ze vroeg naar problemen en knelpunten en had oren naar onze opmerkingen. De verhuis was toen echter al in kannen en kruiken en dus kon ze nog weinig voor ons doen. Zes maanden later werd haar functie terug geschrapt. Dat vind ik toch een gemiste kans.”

In de Slachthuisstraat in Moeskroen zal Dely Wafels kunnen verder groeien. “Bij de start waren we met drie concurrenten, nu zullen we op positie twee belanden en als de machine draait, kunnen we misschien wel marktleider worden. Onder onze klanten bevinden zich met Nestlé, Thiriet, Walibi en het Asterix-park toch enkele kleppers.
Durven stappen zetten, hard werken en trouw blijven aan de vooropgestelde principes inzake kwaliteit, service en prijs, zijn volgens mij de factoren voor het succes van ons bedrijf.”

Het artikel op de LVZ-website


Maak je ook foto's over dit onderwerp? Stuur ze ons op!

Christophe De Waele Christophe De Waele
Vragen? Een eigen mening? Reageer of contacteer me persoonlijk! Delen op Facebook

→ Lees ook: Facebookpagina voor Eeklonomie
→ Lees ook: Eeklo: Theo-winnaars 2040
→ Lees ook: SMO uit Eeklo genomineerd
→ Lees ook: Flexibiliteit op arbeidsmarkt

Gepost in Economie LVZ

reacties

er zijn nog geen commentaren

laat zelf een reactie achter


(of "nickname")


(verplicht ter controle maar wordt niet gepubliceerd)


← terug naar de voorpagina

Vindt u dat de kleine centrumstraten van Eeklo zone 30 moeten worden?

Ja
Neen
geen mening

resultaten 

recente artikels